torsdag 5 november 2009

I seriefigurernas värld

Hörde på nattradion ett intressant reportage som att Mumin storlanseras inte bara i Finland (egna konceptbutiker med Tove Janssons mumintroll på allt som går att trycka bilder på). Nu smyger de försiktigt in på den amerikanska marknaden, reportern skämtade om att "de tar upp konkurrensen med Disney". Har lagt  märke till att den där fula lilla katten Hello Kitty som dök upp nån gång när jag själv var barn då dock i begränsad upplaga, (var inte särsklit förtjust i denna hade bara ett vadderat klistermärke, noga utvalt givetvis) numera finns överallt. Mest på lågpriskedjan Netto. De säljer pyjamas, godis, adventskalendrar med motivet. De verkar ha skakat liv i kissen efter att den varit i medieskugga i åratal, det här skulle man ju vilja läsa en vettig artikel om "Seriefigurernas spännande medieliv i exponering/lansering - bolag tjäna stora pengar" .Sägs att mediefiluren Kitty har tagit sitt namn efter seriefiluren Hello Kitty. Och jag som trodde det var efter mästerdetektiven Kitty, en romanfilur, det hade ju varit lite "häftigt", som man sagt på 80-talet. När jag fick höra detta förvandlades Medie-Kitty direkt till en tönt, hon bara sååååggggaaadesss...så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar